Verkeer

Shared Space: een oplossing voor Bussum?

In een tijd dat veel wegen bloembakken kregen om de snelheid af te remmen, stelde de onlangs overleden verkeersadviseur Hans Monderman iets anders voor. Op de doorgaande
weg in Oudehaske werden alle verkeersborden weggehaald en het asfalt in klinkers omgezet. De als civiel technicus opgeleide Monderman had enige slapeloze nachten maar daarna kon hij opgelucht ademhalen. Het werkte: er werd minder hard gereden en er gebeurden minder ongelukken. Deze ervaring werd een van de bouwstenen van zijn verkeersvisie die uiteindelijke de naam Shared Space kreeg.
De belangrijkste kenmerken van die visie zijn:

  • Regel zo min mogelijk, zodat verkeersdeelnemers zelf weer gaan nadenken en communiceren;
  • Subjectieve onveiligheid zorgt er voor dat mensen alerter zijn en daarmee worden verkeerssituatie veiliger;
  • Laat verkeersborden zoveel mogelijk achterwege;
  • Laat de omgeving een rol spelen, de ruimte moet geen verkeersruimte zijn maar ‘vermenselijkt’ worden.

Dit verhaal, dat Monderman met verve kon uitdragen, leek vaak radicaler dan het was. Ook Monderman wilde geen Shared Space op de snelweg. En de verschillen met de conventionele verkeerskundige traditie bleken niet altijd zo zwartwit.
‘Shared Space’-kenmerken zijn immers terug te vinden in het woonerf en de inrichting van verblijfsgebieden.
Klik op de link voor het hele artikel over Shared Space.

Advertentie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s