In een artikel in ‘Gooizaken’ van 20 juli roept burgemeester Heijman van Bussum op om net als hij vaste klant te worden van de lokale middenstand. Een praatje maken, ongedwongen neuzen tussen de boeken, terrasje pakken, het heeft zijn charme en we redden er de lokale middenstand mee.
Zijn pleidooi is sympathiek. Daarnaast roept de Burgemeester de lokale middenstand te steunen door ‘opwaarderen van winkelgebieden met een gezellige uitstraling’. De gemeente en de regio zouden een ‘krachtig economisch beleid moeten voeren en meer evenementen moeten organiseren’.
Dat gebeurt nu al in Bussum en toch blijft de middenstand afnemen.
Ook wij pleiten voor een gemeente met een goed functionerend hart, maar met goed functionerende aanloopstraten om het centrum heen, waar de huren lager zijn en middenstanders het langer kunnen volhouden en gemakkelijker kunnen starten.
Maar er zijn allerlei, verontrustende signalen. Middenstanders in vele gemeenten luiden de noodklok over de komst van grotere ketens zowel op voedsel als kledinggebied. De lang gehuldigde opvatting dat de middenstand hiervan gaat profiteren wordt steeds minder geloofd. Het verzet is zichtbaar.
Ook Bussum wordt gedomineerd door ketens als Etos, Kruidvat, Hema, C&A, Action, Xenos en relatief veel food-supers. De kleinere winkels nemen zichtbaar af. Hoe steunt de gemeente die middenstanders?
Befaamd internetspecialist Cor Molenaar citeert professor Andrew Mcaffe: “We ain’t seen anything yet”: ketens en internetwinkels blijven groeien, maken steeds slimmer gebruik van de sociale media, vechten met hun lage prijzen de middenstanders van de markt, waardoor het winkelaanbod verschraalt.
Wat naar ons idee weinig helpt is om een persoonlijke oproep te doen om vooral bij de eigen middenstand te winkelen, hoe sympathiek ook bedoeld.
Wat wel helpt is je goed te verdiepen in en open te staan voor actuele ontwikkelingen in de winkelmarkt en goed na te gaan welke technologische vernieuwingen in hoog tempo op ons afkomen.
Er zou niet alleen gekeken moeten worden naar hoe ouderen winkelen, maar ook naar het winkelgedrag van andere doelgroepen, zoals jongeren en jong gezinnen.
We hebben al veel van deze ontwikkelingen aangegeven in onze artikelen en de gemeente Bussum opgeroepen zich te laten bijstaan, liefst in regionaal verband, door specialisten die begrijpen hoe nieuwe markten zich ontwikkelen.
Cor Molenaar heeft Bussum al eerder geïnformeerd over landelijke trends. Is hij uit de gratie geraakt omdat hij vraagtekens zette bij het gemeentelijk beleid van Bussum?
Bussum moet alles doen om te voorkomen dat de laatste middenstander zijn deuren moet sluiten. De ingrediënten daarvoor zijn haarfijn aangegeven in de inspraak over het centrum in 2012 en 2013: een compact, groen centrum, met een variëteit aan bewinkeling, met behoud van lokale middenstanders en een aangenaam groen verblijfsgebied met een eigen, Bussums gezicht, niet gedomineerd door hinderlijke verkeersstromen. En vergroting van de woonfunctie in plaats van nog meer winkels.
Dus geen nieuwe super op Scapino Nieuwe Brink, maar bv een prachtige kluster met woningen.
Een citymanager kan hierbij de regie nemen.
Burgemeester, de participatiesamenleving is in Bussum al lang een feit: luister naar uw burgers, de ondernemers, bewoners en hun organisaties, dat heeft waarschijnlijk meer effect dan uw persoonlijke hartenkreet vol nostalgie, hoe goed ook bedoeld.
Blog Stats
- 23.932 bekeken sinds 26 september
Redactie
Laatste Tweets Ben de Veth
- @BertBosmann Eindelijk! En nu de verhuurdersheffing nog van tafel, kan er eindelijk flink geïnvesteerd worden en ni… twitter.com/i/web/status/1… 2 months ago
- RT @bussum: Zelfstandigen bouwen wel degelijk pensioen op, maar benutten belastingvoordeel te weinig dlvr.it/QsV5Sq https://t.co/c… 2 months ago
- RT @phbateh: Corporaties vrijstellen van Winstbelasting mag wél van Europa, zegt Ed Groot in @FD_Nieuws https://t.co/zuPYboaoR9 3 months ago
Laatste Tweets Kees Flink
- I'm getting Sync2 with a discount. Check it out @ sync2.com @4team 2 months ago
- Interessant om te meten en te weten milieu-nieuws.blogspot.nl/2018/02/houtst… 11 months ago
- Besluit nu eindelijk eens om AH niet te verplaatsen naar Scapino en ga werken aan een compact centrum met meer woni… twitter.com/i/web/status/9… 1 year ago
BussumNATUURlijkbeter
Volg me op Twitter
Mijn tweetsLaatste reacties
antoon f. bruggeling op Geen verplaatsing van AH naar… Rob Riksen op Geen verplaatsing van AH naar… Fred Zunneberg op Geen verplaatsing van AH naar… Ben de Veth op Minister Kamp: bouw nieuwe win… karel sterk op Minister Kamp: bouw nieuwe win… antoon f. bruggeling op Nieuwe kansen voor de winkelst… Suzan op Ambtelijke notitie geeft ontlu… Kees Flink op Nieuwe kansen voor de winkelst… Rob Riksen op Nieuwe Provinciale detailhande… Mariska van Beukerin… op Tijdelijke winkel: Ideaal om c… Fred op Burgemeester Heijman over wink… Kees Flink op Burgemeester Heijman over wink… joop van Meel. op Teleurstellende uitkomst verki… Bart Doornbos op Beroep Wet openbaarheid van Be… Adriaan Branderhorst op Beroep Wet openbaarheid van Be… -
Recente berichten
- Geen verplaatsing van AH naar Scapino Nieuwe Brink!
- Nog meer lege pleinen in Bussum en ook nog een Centrumring?
- Minister Kamp: bouw nieuwe winkels terugdringen om verdere leegstand te voorkomen
- Ambtelijke notitie geeft ontluisterend beeld planontwikkeling Scapino Nieuwe Brink
- Nieuwe kansen voor de winkelstraat? Oorverdovend stil in Bussum
Archief
- november 2016
- augustus 2016
- mei 2016
- februari 2016
- januari 2016
- februari 2015
- november 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
Kalender
zoek eens op
Archief site
Tags
- Albert Heyn
- Bestemmingsplan Centrum
- bussum
- Centrumvisie
- democratie
- de rode loper
- dorpsmanager
- Fiets
- Groen
- H54
- horeca
- Internetwinkelen
- kaskantoor
- krimp
- leegstand
- Nieuwe Brink
- Parkeerproblemen
- pop ups
- Scapino
- shared space
- stadslandbouw
- supermarkt
- verkeersveiligheid
- vonk
- Wilhelminaplantsoen
- winkels
- wonen
Laatste tweets Cor Molenaar
- Grootste daling van Amerikaanse winkelverkopen in negen jaar nu.nl/economie/57433… via @NUnl 1 day ago
- RT @proffskey: @cormolenaar Wie schud de gemeentes, met hun melkkoeparkeerbeleid, de vastgoedeigenaren met te hoge huren en desinteresse vo… 3 days ago
- RT @Rene74599270: @cormolenaar Als ik alles online kan vinden en het de volgende dag in huis kan hebben zonder te hoeven zoeken, zonder vaa… 3 days ago
Advertenties
Beleving is nog geen inspiratie!
Nu de noodzaak om te gaan winkelen door internet verdwenen is, is de uitdaging voor winkeliers en winkelcentra om klanten te trekken groot. Veel wordt gesproken over beleving (experience), maar is dit wel de oplossing? Natuurlijk, winkelen moet leuk zijn en winkels moeten niet saai zijn, maar beleving moet wel in relatie staan tot het aanbod en leiden tot verkopen. Veel activiteiten trekken wel bezoekers naar een centrum, maar leiden niet tot kassa aanslagen en daar gaat het uiteindelijk toch om! Is experience niet een verkeerde interpretatie van inspirience? Wordt er vaak niet gewinkeld om inspiratie op te doen, misschien wel ideeën op te doen? Inspirience is dan duidelijk aanbod- en verkoopgericht. Een modeshow, proeverijen en koffie in de winkel verkoopt dan beter dan een ijsbaan in het centrum of een circus in de stad. Inspirience is lekker ‘shoppen”, beleven én kopen.
Over nostalgie gesproken; dat is aanbod-gericht marketingdenken ook. Bovendien: het hanteren van de ‘of-doctrine’ is vragen om nog meer problemen.
Ergo: fout op fout. Een denkrichting die de Bussumse winkeliers de volstrekt verkeerde kant op stuurt.