Burgemeester Heijman over winkelen via Internet: ‘Ik heb daar niet zoveel mee’.

Overheid-Grappen-2In een artikel in ‘Gooizaken’ van 20 juli roept burgemeester Heijman van Bussum op om net als hij vaste klant te worden van de lokale middenstand. Een praatje maken, ongedwongen neuzen tussen de boeken, terrasje pakken, het heeft zijn charme en we redden er de lokale middenstand mee.
Zijn pleidooi is sympathiek. Daarnaast roept de Burgemeester de lokale middenstand te steunen door ‘opwaarderen van winkelgebieden met een gezellige uitstraling’. De gemeente en de regio zouden een ‘krachtig economisch beleid moeten voeren en meer evenementen moeten organiseren’.
Dat gebeurt nu al in Bussum en toch blijft de middenstand afnemen.
Ook wij pleiten voor een gemeente met een goed functionerend hart, maar met goed functionerende aanloopstraten om het centrum heen, waar de huren lager zijn en middenstanders het langer kunnen volhouden en gemakkelijker kunnen starten.
Maar er zijn allerlei, verontrustende signalen. Middenstanders in vele gemeenten luiden de noodklok over de komst van grotere ketens zowel op voedsel als kledinggebied. De lang gehuldigde opvatting dat de middenstand hiervan gaat profiteren wordt steeds minder geloofd. Het verzet is zichtbaar.
Ook Bussum wordt gedomineerd door ketens als Etos, Kruidvat, Hema, C&A, Action, Xenos en relatief veel food-supers. De kleinere winkels nemen zichtbaar af. Hoe steunt de gemeente die middenstanders?
Befaamd internetspecialist Cor Molenaar citeert professor Andrew Mcaffe: “We ain’t seen anything yet”: ketens en internetwinkels blijven groeien, maken steeds slimmer gebruik van de sociale media, vechten met hun lage prijzen de middenstanders van de markt, waardoor het winkelaanbod verschraalt.
Wat naar ons idee weinig helpt is om een persoonlijke oproep te doen om vooral bij de eigen middenstand te winkelen, hoe sympathiek ook bedoeld.
Wat wel helpt is je goed te verdiepen in en open te staan voor actuele ontwikkelingen in de winkelmarkt en goed na te gaan welke technologische vernieuwingen in hoog tempo op ons afkomen.
Er zou niet alleen gekeken moeten worden naar hoe ouderen winkelen, maar ook naar het winkelgedrag van andere doelgroepen, zoals jongeren en jong gezinnen.
We hebben al veel van deze ontwikkelingen aangegeven in onze artikelen en de gemeente Bussum opgeroepen zich te laten bijstaan, liefst in regionaal verband, door specialisten die begrijpen hoe nieuwe markten zich ontwikkelen.
Cor Molenaar heeft Bussum al eerder geïnformeerd over landelijke trends. Is hij uit de gratie geraakt omdat hij vraagtekens zette bij het gemeentelijk beleid van Bussum?
Bussum moet alles doen om te voorkomen dat de laatste middenstander zijn deuren moet sluiten. De ingrediënten daarvoor zijn haarfijn aangegeven in de inspraak over het centrum in 2012 en 2013: een compact, groen centrum, met een variëteit aan bewinkeling, met behoud van lokale middenstanders en een aangenaam groen verblijfsgebied met een eigen, Bussums gezicht, niet gedomineerd door hinderlijke verkeersstromen. En vergroting van de woonfunctie in plaats van nog meer winkels.
Dus geen nieuwe super op Scapino Nieuwe Brink, maar bv een prachtige kluster met woningen.
Een citymanager kan hierbij de regie nemen.
Burgemeester, de participatiesamenleving is in Bussum al lang een feit: luister naar uw burgers, de ondernemers, bewoners en hun organisaties, dat heeft waarschijnlijk meer effect dan uw persoonlijke hartenkreet vol nostalgie, hoe goed ook bedoeld.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Bewinkeling, Compact centrum, Concurrentie Internet, Democratie, Groen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Burgemeester Heijman over winkelen via Internet: ‘Ik heb daar niet zoveel mee’.

  1. Kees Flink zegt:

    Beleving is nog geen inspiratie!
    Nu de noodzaak om te gaan winkelen door internet verdwenen is, is de uitdaging voor winkeliers en winkelcentra om klanten te trekken groot. Veel wordt gesproken over beleving (experience), maar is dit wel de oplossing? Natuurlijk, winkelen moet leuk zijn en winkels moeten niet saai zijn, maar beleving moet wel in relatie staan tot het aanbod en leiden tot verkopen. Veel activiteiten trekken wel bezoekers naar een centrum, maar leiden niet tot kassa aanslagen en daar gaat het uiteindelijk toch om! Is experience niet een verkeerde interpretatie van inspirience? Wordt er vaak niet gewinkeld om inspiratie op te doen, misschien wel ideeën op te doen? Inspirience is dan duidelijk aanbod- en verkoopgericht. Een modeshow, proeverijen en koffie in de winkel verkoopt dan beter dan een ijsbaan in het centrum of een circus in de stad. Inspirience is lekker ‘shoppen”, beleven én kopen.

  2. Fred zegt:

    Over nostalgie gesproken; dat is aanbod-gericht marketingdenken ook. Bovendien: het hanteren van de ‘of-doctrine’ is vragen om nog meer problemen.

    Ergo: fout op fout. Een denkrichting die de Bussumse winkeliers de volstrekt verkeerde kant op stuurt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s