De komende jaren is in de detailhandel geen opleving te verwachten.

Passage Nieuwe Brink???

 De in 2008 in gang gezette neergang komt nog niet ten einde. Dat zeggen kenners van de Nederlandse winkelmarkt.‘Sinds 2007 gaat het over de volle breedte slecht. Ik zie die crisis nog wel even voortgaan’, zegt voorzitter Jan Meerman van de branchevereniging van winkeliers, Inretail. ‘In de non-food’, zegt hij, ‘is het dramatisch. Slechts één of twee branches kunnen zich aan de misère onttrekken. Die zijn dan ICT-gerelateerd.

Er zijn ook nog steeds de goede verhalen, maar de negatieve zijn in de meerderheid. We verwachten dat dit in 2013 en 2014 doorgaat. Ik zie nog geen licht aan het einde van de tunnel. Zeker niet in de woningmarkt.’

Internetwinkels
Mkb-voorzitter Hans Biesheuvel wijst op de zwakke conjunctuur en het zeer matige consumentenvertrouwen, maar ook op de structurele veranderingen van de markt, zoals de opkomst van internetwinkels. ‘Voor de korte termijn zie ik geen verbetering. De ondernemers zullen zelf de schouders er- onder moeten zetten. Niet klagen, maar ondernemen, innoveren. Ik kan het niet voor ze doen en de politiek kan het ook niet.’
Meerman noemt de opkomst van internetwinkels ‘een zwaar punt en een blijvende verandering’. ‘De consument koopt heel anders dan in het verleden’, zegt hij, ‘en is ook veel minder merkentrouw of winkeltrouw’.
Voorzichtig
Sectoranalist Yvonne van Genugten van Rabobank zegt: ‘Ik heb zelf na 2010 ook regelmatig geroepen dat het herstel er aankwam. Dat zegt ik echt niet meer. Het gaat nog zeker twee tot drie jaar duren voor het beeld verbetert.’ Volgens Van Genugten is de tijd voorbij dat de klant uit zichzelf naar de winkel kwam: ‘De winkelier zal een manier moeten vinden om die klant toch weer naar zijn zaak te lokken.’
In de loop van 2008 is de Nederlander een stuk voorzichtiger geworden met geld uitgeven. En sindsdien is het niet meer goed gekomen. Vanaf de top in het tweede kwartaal van 2008 tot en met het eerste kwartaal van dit jaar is de particuliere consumptie, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), met 5,22% geslonken.
Woonzaken
Die neergang is ongelijk verdeeld. Aan diensten zoals zorg wordt niet minder uitgegeven. In de detailhandel wordt echter 13,5% minder besteed. En ook daar is de verdeling scheef. Bij de supermarkten valt de schade nog mee. De winkelier die duurzame goederen als kleding of ijskasten verkoopt, heeft het veel moeilijker: sinds de top in 2008 is de omzet met 18,6% gedaald. Helemaal onder aan de trap staan de woonzaken. Daar wreekt zich zowel de slechte woningmarkt als ook de matige conjunctuur. In zes jaar tijd slonk hier de omzet met 28%.
Meerman hamert op het belang van een meer structurele aanpak van de winkelmarkt: ‘We hebben veel te veel winkels in Nederland. Met dit bestand zouden we twee keer zo veel mensen kunnen bedienen. Er zijn te veel vierkante meters, te veel meubelboulevards. Gemeenten waren er, uiteraard ook door financieel eigenbelang, tuk op om zo’n woningboulevard op te zetten, er was te veel concurrentie tussen de gemeenten. Dan trekt een gemeentebestuur een cirkel van twintig kilometer rond de beoogde winkelboulevard en concludeert: dit is onze potentie. Maar tien kilometer verderop wordt er op een ander gemeentehuis precies zo’n cirkel getrokken. Alles wordt drie keer meegeteld.’
Meubelboulevards
En we leren er niets van, zegt Meerman. Hij zegt dat er nog steeds op twintig tot dertig plaatsen plannen voor meubelboulevards liggen. ‘De Provincie Groningen heeft nu net een plan voor Zuidbroek niet goedgekeurd, mede op ons aandringen. Heel verstandig! In Almelo had men rond het Heracles-stadion nieuwe winkels willen bouwen. Dat heeft de gemeente niet overgenomen. De leegstand was daar al 15%. Laten we eerlijk zijn: de retailers zelf zijn ook niet scherp genoeg, want ze gaan wel telkens in die nieuwe centra zitten.’
Volgens Biesheuvel wordt er nog veel te veel in vierkante meters winkeloppervlak gedacht. ‘Dat gaat niet meer op in deze tijd met internetwinkels. Als al die plannen zouden worden uitgevoerd, is het helder dat het veel te veel nieuwe meters zijn.’
Stille sanering
Uit de cijfers blijkt dat het aantal meters winkelvloer de afgelopen jaren nauwelijks geslonken is. Maar de leegstand van bestaande winkels is enorm gegroeid, volgens Detailhandel Nederland tot inmiddels 10% van het totaal. In bijvoorbeeld Utrecht valt de leegstand met 7% nog mee. Maar voor deze provincie ligt nog voor 234.000 vierkante meter aan plannen op de plank. Worden die uitgevoerd dan stijgt het winkeloppervlak met 12% en zou de leegstand in theorie tot 19% kunnen oplopen. Ondanks een leegstand van 10% heeft ook Flevoland nog veel uitbreidingsplannen.
‘Er komt inmiddels wel een stille sanering op gang’, zegt Meerman. Inretail heeft zo’n 7000 leden. Iedere week zijn er tien tot twintig opzeggingen. ‘Van de leden die stoppen, doet 80% dat zonder een faillissement. Zo’n zaak houdt op te bestaan en er komt niets voor terug.’
Ondanks al deze feiten blijft het College van B en W, gesteund door de VVD en Groen Links, vasthouden aan extra winkelruimte op het terrein van Scapino/Nieuwe Brink. Wat moet er nog gebeuren voordat zij terugkeren naar de realiteit???
Artikel uit het FD van woensdag 29 mei 2013.

Dit bericht werd geplaatst in Bewinkeling, Compact centrum, Krantenartikel, Leegstand. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s