Proef: 3D visualisatie leegstaande winkelpanden om centrumstraten aantrekkelijk te houden

De “3D” winkel, zo waren de aanwezigen bij de onthulling met elkaar eens, geeft gelijk een fris beeld van het pand van voormalige bakkerij Kicken in de Koestraat

Niet alleen je eigen stoepje schoonvegen, maar ook dat van de buurman. Dat is het credo van de ondernemersvereniging Jekerkwartier in Maastricht. Lege panden halen het imago van de wijk onderuit. Daarom experimenteren de ondernemers in de Koestraat met een 3D- visualisatie.

Een nep-etalage, oneerbiedig gezegd. Ook als hint naar de verhuurder, zegt Alwin Schat, voorzitter van de vereniging. ‘Die plakt een postertje op, duurt het nog langer, dan komt er een groot bord. ‘Zo verhuur ik het wel weer’, denken veel onroerendgoedbedrijven. maar dat is een tactiek van vijf jaar geleden.’ Op de site van het vastgoedbedrijf staat inderdaad een foto van het leegstaande pand in de Koestraat met oorspronkelijk aanzicht.

Door het voorzien van leegstaande winkeletalages van een levensgrote folie met daarop een 3-D Visualisaties van een winkel lijkt het net of in het pand winkel activiteiten plaatsvinden. Positieve bijkomstigheid is dat het pand en haar omgeving er verzorgd en aantrekkelijk uit blijft zien voor het winkelend publiek en dat het tevens de kans vergroot om sneller verhuurd te worden door de mogelijkheden van het pand hiermee te presenteren.

Slordig over elkaar geplakte posters en rondslingerende fietsen ontsieren de aanblik. Nu is de ruit van het pand beplakt met een allesverhullende sticker, met daarop de afbeelding van een luxe taartjeswinkel. De passant denkt dat hier de winkel Cake-a-licious zit. De sticker is niet willekeurig. Het Jekerkwartier met haar galerieën en cafés wordt volgens Schat het Quartier Latin genoemd. De afbeelding op de etalageruit moest bij dat imago passen. Deze aanpak kost een paar duizend euro, een bedrag dat de eigenaar terugverdient als het pand een maand  eerder verhuurd wordt.

Het is een cosmetische ingreep om leegstand te camoufleren. We hebben onze zwakte omgedraaid om er sterker uit te komen.’

Dit bericht werd geplaatst in Compact centrum. Bookmark de permalink .