Belang parkeren en winkelomzet wordt sterk overschat

Eerder al schreven we dat het belang van bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren enorm wordt overschat. Uit onderzoek blijkt dat er een flink aantal mythes op dit gebied ontkracht kunnen worden. Dat is het resultaat van een project van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Hieronder de resultaten nog eens op de rij.

Overigens: het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar begin jaren ’70 was er veel verzet van Bussumse winkeliers tegen autovrijmaken van de Nassaulaan en Nassaustraat. Vanwege dezelfde angst: als we niet meer voor de deur bereikbaar zijn, is dat de doodsteek voor onze winkels. Nu vormen ze het hart van het winkelgebied!

De ontkrachting van de mythes.

De literatuurlijst ‘Vervoer naar retail’ geeft een overzicht van beschikbare relevante literatuur op dit gebied. De bevindingen uit deze literatuur zijn samen te vatten in de volgende 10 mythes op het gebied van vervoer naar retail. Klik op de onderwerpen, en je leest de samenvatting van het onderzoek op dit punt.

▪               Mythe 1: No parking, no business.

▪               Mythe 2: Gratis parkeren trekt consumenten.

▪               Mythe 3: Automobilisten besteden meer dan andere klanten.

▪               Mythe 4: Automobilisten zijn de belangrijkste klanten.

▪               Mythe 5: Ik ga failliet als mijn winkelstraat autovrij wordt.

▪               Mythe 6: Groter winkelgebied betekent meer parkeerplaatsen.

▪               Mythe 7: Hogere parkeertarieven jagen de klandizie naar winkelgebieden met gratis parkeren.

▪               Mythe 8: Ov- en fietsgericht winkelgebied met restrictief parkeerbeleid kan niet rendabel zijn.

▪               Mythe 9: Gratis parkeren bestaat.

Mythe 10: Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet.

Dit bericht werd geplaatst in Compact centrum. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s