De ontkrachting van de mythes

Het belang van bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren wordt enorm overschat als het gaat om factoren die beïnvloeden het bezoek aan winkels en de winkelomzet. Een KpVV-bericht hierover uit oktober 2010 heeft de belangstelling van veel gemeenten gewekt. Met name was er de vraag, hoe de multimodale bereikbaarheid voor retail te organiseren. Daarom heeft KpVV, samen met de VNG, een project opgestart: Vervoer naar retail.

Het project kent twee delen:

  1. Wat is er waar van alle mythes, die er onder winkeliers en bij gemeenten leven over het effect van meer parkeren en autobeleid?
    Veel winkeliers denken dat hun inkomsten drastisch zakken als klanten niet meer in de buurt kunnen parkeren. Zij vermoeden dat vooral aan automobilisten geld te verdienen is en veel minder aan voetgangers, fietsers of ov-reizigers. Vooral gemeenten zijn gevoelig voor dit argument en zijn bang, dat winkels naar nabijgelegen gemeenten gaan, wanneer bijvoorbeeld betaald parkeren wordt ingevoerd.
  2. Een schets maken voor een concrete aanpak van het aantrekkelijker maken van een tweetal concrete winkelgebieden in samenhang met bereikbaarheid via fiets, openbaar vervoer, P+R, Park and Bike en auto.

De ontkrachting van de mythes.
De literatuurlijst ‘Vervoer naar retail’ geeft een overzicht van beschikbare relevante literatuur op dit gebied. De bevindingen uit deze literatuur zijn samen te vatten in de volgende 10 mythes op het gebied van vervoer naar retail.

Dit bericht werd geplaatst in Compact centrum, Verkeer en parkeren. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s